I Trunderup Børnehave har vi en ugestruktur – hvor vi på bestemte dage tilbyder forskellige aktiviteter, som alle børnene er med til.
Vi tilstræber, at der i løbet af dagen bliver god mulighed for at fordybe sig i ‘den frie leg’ – både i børnehave og i SFO’en. Det er vigtigt at børnene for lov at komme ind i ‘fantasiens boble’, så de kreative tanker får lov at blomstre, og selvstændige samt handlekraftige individer bliver skabt.
Det er naturligvis altid plads til ændringer – og til spontane indfald!
En uge i børnehaven kunne se sådan ud:
UGESKEMA FOR TRUNDERUP BØRNEHAVE
Vi holder rundkreds Tirsdag og Torsdag hver uge kl. ca. 10.10, hvor vi synger, leger med rim, laver forskellige lege og aktiviteter, samt arbejder med miniprojekter, der styrker børnenes kompetencer. Dagens aktiviteter starter derfor efter frugt mellem kl. 8.30 og 9.00.
Mandag | Tirsdag | Onsdag | Torsdag | Fredag |
De ældste er til svømning, de yngste øver gymnastik i salen. | Vi går tur rundt i Trunderup, og snakker om de forskellige husfarver og husnumre. | De ældste er på skolen til bevægelse,
de yngste arbejder kreativt med påskeæg. |
Vi arbejder videre med at lave påskeæg, de ældste øver gymnastik i salen. | Kokkene laver mad, vi andre går på legepladsen, og leger med cykler. |
Rundkreds/samling:
Vi holder rundkreds to gange om ugen. Formålet er at samles og snakke om hvad den kommende uge bringer af stort og småt. Vi snakker om hvem der skal være fredags kokke. Samlingen bruger vi også til musik, sang og lege.
Vi øver hinanden i ‘tur tagning’ – at kunne lytte til andre og vente på det bliver ens tur, som er vigtige sproglige og sociale kompetencer.
Spisetid:
Vi sidder sammen og spiser i mindre grupper, her er der også god mulighed for at træne sproglige kompetencer – særligt hvis der sidder en voksen ved bordet. De voksen spiser sammen med børnene fordi vi mener, at ‘det at samles om et måltid’ er en god ting.
Der er også rigtig god motorisk og social træning at skulle håndtere kop og tallerken, sidde på sin stol og spise sammen med sine kammerater.
‘Siesta’:
Vi holder siesta for alle børn. Nogle hviler i ‘puderummet’ på senge, andre ligger på yogamåtter i ‘7’eren’. I puderummet ligger de børn som ofte falder i søvn, de lytter til stille musik og der er voksen til at holde i hånd og eventuelt nusse. I ‘7’eren’ får de en historie, mens der vises billeder eller lytter til afslapningsmusik. Alle ligger i 15 – 20 min. De som falder i søvn får lov at blive liggende ellers står man bare op. Det har vi valgt at gøre dels fordi vi ved at mange børn har en travl og lang dag – her for de så mulighed for at koble fra og lade op til resten af dagen, og dels fordi at det for rigtig mange er svært at give sig selv lov til at ligge stille og lave ‘ingen ting’ for en stund.
Musik/sang:
Her bliver der sunget, leget forskellige sanglege og spillet på instrumenter. Ud over musik og sang, har børnehaven en særlig madsang som syngens hver dag, før madpakken spises.
Kreativ værksted:
Der arbejdes med maling, perler, grene, fingermaling, flamingo, klip/klister, blyanter og farve…… Der bliver fremstillet forskellige ting. Op til årets højtider bliver dette område opprioriteret – nogle gange på bekostning af noget andet. Det er også på disse dage, hvor vi arbejder med ting til de forskellige udstilliger børnehaven deltager i, i løbet af året.
Her styrkes nok især fin motoriske færdigheder.
Året igennem arbejdes der med natur og naturmaterialer, det kan være i form af forskellige naturprojekter – vi sår frø og ser dem spire, vi holder frø æg i akvarier….Eller det kan være vi samler materiale til juledekorationer.
Gymnastik salen:
Her spilles forskellige spil, leges lege som kræver god plads og laves forhindrings baner. Dette er en aktivitet som primært forgår i vinter halvåret, da vi ellers prioritere at være ude.
Her styrkes især de grov motoriske færdigheder.
Eftermiddagsmad:
Der serveres eftermiddagsmad for alle børn hver dag– både børnehaven og SFO børn. Vi beder forældrene om at betale et lille beløb, så vi på den måde kan servere et fornuftigt mellemmåltid for børnene. Det er mad som er hjemmelavet og frisk lavet, det kan f.eks. være: hjemmebagte boller, knækbrød eller rugbrød med pålæg, kyllinglår, råkost, yoghurt mm. I det omfang det er muligt, tager vi højde for allergier, i tæt samarbejde med familien.
Børnene sidder sammen og spiser, opdelt i børnehave og SFO.
Maddag:
Vi laver mad sammen med børnene de fleste fredage. 1 voksen og 2-3 børn hjælper hinanden med at lave med til resten af børnehaven. ‘Madtjansen’ går på skift blandt børnene og de voksne i børnehaven. De børn som har været med til at lave maden, får naturligvis lov til at fortælle hvad de har lavet og hvordan de har lavet det – noget som langt de fleste er meget stolte af og glæder sig til. De børn som er fredags kokke, er ugen igennem også ’dukse’. Det betyder at de er med til at rydde af bordet efter frokost; hente skraldekurv, vandkander, tørre borde af, sætte i opvaskemaskinen osv.
Lokalt samarbejde:
Vi nyder at være en del af vores lokalsamfund og har en del samarbejde med både lokale foreninger og handlende. Vi deltager bl.a. hvert år i den årlige gymnastikopvisning, med vores egen lille opvisning. Omkring påske laver vi fine påskeæg til ophængning i Brugsen og vi deltager i Novemberudstillingen, hvor vi laver vores egen kunst, som udstilles. Kværndrupugen, hvor vi er med til fernisering og fælles leg ved hallen.