Frihed under ansvar samt respekt og næstekærlighed – vigtige begreber for os, som børnene lærer her, både i børnehaven og i skolen –
Mor til to børn i børnehaven og en dreng i 1.kl.

Arbejdsdage:

Der er ca. 4 arbejdsdage om året. Disse er lagt ind i skolens kalender fra skoleårets start. På arbejdsdagene er der praktiske opgaver inde og ude, såsom maling, reparation, havearbejde, rengøring mm. Der serveres altid et godt måltid mad midt på dagen, og vi slutter af samlet med en kop kaffe. 

Meningen er både at få lavet praktiske opgaver, men der er også en væsentlig social side i arbejdsdagene, hvor man som forælder møder forældre fra andre aldersgrupper. Vi har en forventning om, at man som forældre har lyst til at deltage i arbejdsdagene, så vidt det er muligt.

Arrangementer i løbet af året:

  • En del af vores arrangementer ske i samarbejde med Trunderup Friskole.
  • Trunderupdag i august – med friskolen.
  • Åben skole og børnehave i november – med friskolen.
  • Novemberudstilling – med friskolen.
  • Lucia – på friskolen.
  • Juleafslutninge-  afholdes i eftermiddag/aften, det er forældrerådet i børnehaven som står for arrangementet.
  • Fastelavn – afholdes en hverdag i børnehaven, vi slår katten af tønden og ‘bider til bolle’. Grene udklædt.
  • Voksenfest – afholdes i februar og er for alle voksne tilknyttet skole og børnehave, en fest med god mad – musik – dans og drinks.
  • Generalforsamling i april – med friskolen
  • Koloni – børnehave
  • Cykelsponsor løb/ Grundlovsdag – med friskolen
  • Sommerfest – med friskolen.

Grundlovsdag – Cykelsponsorløb – et arrangement i samarbejde med Trunderup Bylaug:

Grundlovsdag er en skoledag og startes med et cykelløb, hvor alle børnehavens børn og skolens elever har mulighed for med sponsorers hjælp at køre penge ind til børnehaven og skolen. Pengene går til nyanskaffelser, f.eks. computere, legeplads eller møbler. Herefter fejres dagen med kaffe og kage fra cafeen, en grundlovstale og vi slutter af med en dejlig middag, der er tilberedt af bylaug og forældre.

 

Bestyrelsen:

Som forældre på Trunderup Friskole & Børnehave har man mulighed for at stille op til bestyrelsen. Man har lige mulighed for at stille op, om man er forældre i børnehave eller skole, det vigtige er at man har lyst til, at sidde i bestyrelsen og tage del i det arbejde der forgår der.

Bestyrelsen består af en formand, en næstformand, en kasserer, en sekretær og 3 menige medlemmer valgt på generalforsamlingen af henholdsvis forældre- og skolekredsen. Bestyrelsen har såvel det økonomiske, som det pædagogisk overordnede ansvar for Trunderup Friskole og Børnehave og har stor indflydelse på afgørende beslutninger. Der afholdes 10 årlige ordinære bestyrelsesmøder. Ud over det afholder bestyrelsen 2 årlige visisonsmøder sammen med personalet, således vi har fokus på at kvalitets- og fremtidssikre. Bestyrelsen har ydermere opdelt sig i forskellige udvalg, som varetager skolens forskellige interesseområder, som PR, vedligehold, forældreråd, rengøring, kultur m.fl.

Man vælges på general forsamlingen i april for en toårig periode.

Bibliotek:

Vi har i børnehaven et rigtig fint samarbejde med biblioteket i Ringe, hvor vi 4-5 gange om året for levet to store bog kasser, med ny og spændende læsning.

Ble og sut:

Bruger jeres barn ble, skal I selv søger for at have bleer med. Vi anbefaler buksebleer, fordi det er nemmere for både barn og voksne når man skal øve sig i at gå på toilettet.

Bruger jeres barn sut når det starter i børnehave, kan det have en sut med og ligge på garderobe pladsen. I børnehaven bruger barnet kun sut når det sover, ikke når det ankommer til børnehaven og ikke når det bliver hentet! Børn i børnehaven er ikke babyer og har ikke brug for sutten, det er en vane for dem.

Sutter er ikke gode for sprog udvikling eller for tænder, derfor vil vi gerne opfordre til at begrænse brugen af sut.

 

Brug af skolen uden for skolens normale åbningstid:

Skolen kan lejes til at holde børnehave- eller skolebørns fødselsdag. Spørg efter pris på kontoret.

Skolen kan også lejes til større festligheder af dem, der har en tilknytning til skolen. Spørg efter pris på kontoret.

Ydermere kan skolen anvendes gratis til forskellige arrangementer, der fremmer fællesskabet i lokalområdet.

Når man lejer skolen, lejer man sal, køkken, videnstorv og toiletter – der er ikke adgang til klasselokaler, SFO eller børnehave lokaler.

 

Forventninger til forældre:

For at skabe optimale betingelser for det enkelte barn, gør vi meget ud af et tæt og forpligtende forældresamarbejde.

Har I, som forældre noget I undre jer over eller noget I er i tvivl om, har vi en forventning om at I kontakter os – enten når man aflevere/henter sit barn eller ved at ringe til os.

Vi forventer, at I er klar til at gå i tæt og ærlig dialog omkring jeres barns trivsel i Trunderup Børnehave. Dette gør vi, fordi vi har jeres barn i op til 50% af dets vågentid, og det derfor ikke kan undgås, at vi kommer til at præge jeres barn udvikling. For at kunne gøre dette i så stor samklang som muligt med jeres egne normer og værdier, mener vi, at det er afgørende med en meget stor grad af åbenhed de voksne imellem.

Vi har en forventning om, at I bakker op omkring de arrangementer, der er i årets løb- såsom arbejdagsdage, Lucia, sommerfest, cyklesponsor løb osv.
Ligesom vi har en forventning om, at I har lyst til at præge dagligdagen i børnehaven. Enten ved at gå ind i forældrerådet, eller blot at være villig til at give jeres meninger og holdninger til kende.

Som forældre i Trunderup Børnehave forventes det, at I bakker op omkring de aftaler, vi til hver en tid laver omkring jeres barn. Ligesom vi som personale altid vil bakke loyalt op omkring de aftaler, der laves.

 

Ferie og fravær:

I forbindelse med hovedferier (sommer, jul, efterår m.m.) vil i altid blive spurgt om jeres planer, for at vi kan tilrettelægge vores dagligdag i den pågældende periode bedst muligt.

Som forældre er det vigtigt man er opmærksom på at give det reelle pasningsbehov til kende – i det vi bruger personale timer på at holde institutionen åbent, og vi vil naturligvis helst bruge de fleste personale timer der hvor der er flest børn.

Holder I ferie udover disse tidsrum, vil vi gerne have det at vide. Så vi har mulighed for at inddrage det i planlægningen af vores hverdag.

I forbindelse med sygdom eller andet kortvarigt fravær, bedes I ringe til huset og give meddelelse herom. I hverdagen vil vi gerne vide om et børnehave barn kommer eller ej før kl. 9. Se også afsnit om sygdom.

Foredrag:

På Trunderup Friskole og Børnehave vil vi også gerne være et aktiv del af lokal samfundet, derfor bestræber vi os på at afholde 1-2 foredrag om året.

Forældre møder og samtaler:

Vi prioriterer den daglige kontakt, med forældrene, meget højt. Derfor vil der næsten altid være mulighed for en kort snak om, hvordan det er gået i løbet af dagen.

Vi tilbyder en samtale senest et halvt år efter, at dit barn er startet.
Derudover invitere vi til en skoleparatheds snak, når barnet når den alder.

Hvis der er behov for yderligere snak, kan man altid få lavet en aftale om en snak med en af de ansatte. Hvis der er ønske om det, er der også mulighed for, at vi kan deltage i forældresamtaler på skolen.

Fælles forældremøder afholdes i forbindelse med infomøde omkring koloni.

Forsikring:

Som forældre skal man selv sørger for at ens barn er dækket af en forsikring – både i tilfælde af at barnet kommer til skade og hvis barnet forvolder skade.

Forældreråd:

Som forældre i børnehaven har man mulighed at være med i forældrerådet, rådet tager initiativ til forskellige sociale arrangementer i løbet af året – såsom juleafslutning, familiedag, fællesspisning ca en gang om måneden.

Fotografering:

Børnehaven bliver fotograferet hvert år af en professionel fotograf – der bliver lavet gruppebillede og man har som forældre mulighed for at bestille protrætfoto. Fotograferingen finder typisk sted i oktober – så man kan nå at få billederne inden jul.

Fødselsdage:

I børnehaven har vi tradition for at fejre barnets fødselsdag.
Det kan foregå hjemme hos jer, hvilket mange børn synes er rigtig spændende, eller hos os i børnehaven – alt efter hvad der passer jer og jeres barn bedst. Men da vi er en lille institution – som ikke er stue opdelt, er det fødselsdag for alle børn, ikke kun dem i fødselsdags barnets aldersgruppe.

Vælger I at holde fødselsdag i børnehaven, er I som forældre meget velkommen til at deltage – men det er naturligvis ikke et krav.

Vi sørger for at der laves en fælles gave til fødselsdagsbarnet fra kammeraterne, gaven er altid noget hjemmelavet evt. en lille samling tegninger eller en dækkeserviet.
I forbindelse med afholdelse af fødselsdage, går vi ikke så meget op i, hvorvidt maden er sund eller ej, der må gerne serveres kage m.m.

Vi har børn med fødevare allergi i børnehaven, derfor er den en god ide’, at spørger om råd når man planlægger fødselsdagen.

 

‘Førskole’ projekt:

I Trunderup Børnehave har vi gennem flere år haft førskole.

Vi har valgt at bygge det op på den måde at børnene ugen igennem, har forskellige skoleforberedende aktiviteter. Det kan være bevægelse, billedkunst, musik, tegning, ‘dansk’ – hvor det handeler om bogstavlyd, farver.., ‘matematik’ – hvor det handler om mængder, tal, former..Det materiale der arbejdes med, er planlagt i samarbejde med børnehave klasse læren.

Materialet tager afsat i det der skal arbejds med når barnet starter i skole.

Garderobe:

Husk at vi er ude hver dag – i alt slags vejr, det kræver godt overtøj og fortøj. I børnehaven har vi kun lidt låne tøj, derfor er det vigtigt at man som forældre husker at tjekke op på om  ens barn har skifte tøj på garderobe pladsen.

Goddag og farvel:

Når I aflevere og henter jeres barn, er det vigtigt at sige goddag/godmorgen og farvel til personalet – I skal som forældre ikke krydse ind og ind, det gør vi. På tavlen i børnehave, kan man se hvilke voksne som er i børnehave den dag.

IT – i Børnehaven:

I børnehaven har vi den overbevisning, at barnet skal bruge tiden i børnehaven på at tilegne sig sociale, kreative, konflikt løsende kompetencer – IT skal de nok tilegne sig på anden vis end i børnehaven. Vi har en device, primært til voksen brug eller i særlige situationer.

Indmeldelse:

Ønsker man sit barn indmeldt i Trunderup Børnehave, får man en indmeldelses blanket ved henvendelse til børnehaven eller  finder den her på hjemmesiden. Vi opfordre altid nye forældre til at ringe og aftale tid til et møde, således at man kan få en rundvisning og en uddybende snak omkring børnehave start. Barnet starter som regel i børnehaven den mdr det fylder 2.11 år.

 

Julen:

Julen er en højtid, som vi gør meget ud af i Trunderup Børnehave. Der bliver lavet julegaver og klippet og klistret.
Ligesom vi har to nisser (Nissepuk og Julius), der kommer på besøg hver dag. Nisserne inviterer også sig selv hjem til hvert enkelt barn til en overnatning, i løbet af julemåneden. Dette plejer at afstedkomme en masse små spidsfindige narrestreger i barnets hjem, som så bliver skrevet i den medfølgende bog. Børnehaven har også tradition for små kalendergaver, så hver barn i løbet af december får en lille gave og en nisse med hjem.

Det er også i forbindelse med julen, at vi afholder vores årlige bedsteforældredag i børnehaven. Den ligger sædvanligvis sidste fredag i november.

Udover ovennævnte følger vi årstiderne og forskellige traditioner i dagligdagen i Trunderup Børnehave

 

Koloni:

Vi tager på koloni en gang om året.
Vores koloni har en varighed af 2 overnatninger og i forbindelse med kolonien vil I blive bedt om at komme med en “mad ting”, samt et mindre beløb til dækning af transport og/eller hytte.
Vi sørger for transporten ud til kolonien, og forældrene henter så selv børnene, når de skal hjem.

Kolonien ligger fra 2018 i uge 36 – sammen uge som skolen er på lejrskole.

 

Kommunikation og information:

Vi ligger vægt på den daglige tætte kommunikation med forældrene, det kan være i garderoben eller på legepladsen når man henter eller aflevere sit barn. Dag – til dag information omkring ting der ske i huset vil fremgå af vores whiteboard tavle – derfor er det vigtigt at man kigger på den, her kan man også se hvilke voksne der har været i huset i løbet af dagen og hvilke aktiviteter der har været. Der kan også forekomme at der bliver hængt en seddel op på barnets garderobe plads.

Der udsendes nyhedsbrev  på mail, ca en gang om ugen, sammen med skolen – her er der informationer fra både skole og børnehave. Det er derfor vigtigt at man sørger for at kontoret har den/de mail adresser som skal bruges til kommunikation.

 

Kost

Vi tilbyder morgenmad til de børn der afleveres før 7.45, hvis man kommer efter kl. 7.45 og ikke har spist hjemmefra, er der mulighed for at få en tallerken havregryn eller corn-flakes, da vi ikke syntes man skal starte dagen på tom mave.

Børnene skiftes til at have frugt med til hele børnehaven, alle får en frugt liste så man kan se hvornår man skal have frugt med. På den måde opnår vi at det frugt vi servere for børnene er friskt og indkøbt til dagen, og det er muligt at få melon eller ananas – dette ville være svært hvis hvert barn skulle have et stykke med hver dag.

Derudover tilbyder vi eftermiddagsmad kl. 13.45 hver dag. Da vi gør meget ud af, at dette mellem måltid skal være sundt og af en vis kvalitet, er det besluttet, at forældre betaler 60,- kr. om måneden pr. tilmeldt barn i både børnehave og SFO. Disse penge opkræves en gang i kvartalet  og indbetales sammen med den almindelige betaling på Betalings service.

Børnehavebørnene har madpakke med 4 dage om uge, ved opstarts samtalerne taler vi ofte med forældrene om hvordan en madpakke kunne se ud. Som udgangspunkt mener vi ikke at madpakken skal indeholde slik eller kage, og generelt minimum af sukker. Er der frugtstang, rosiner eller andet med anses det for at være dessert, hvilket betyder at største delen/eller alt rugbrødet skal spises først. Vi har en forventning om at forældrene respekterer dette, og at de generelt tager ansvar for en god madpakke. Vi oplever af og til familier som har det svært med madpakken/mad generelt – og dem forsøger vi at vejlede eller henvise til sundhedplejeskerne i kommunen. Der kan naturligvis tages individuelle hensyn.

Derudover laver børnehaven børnene på skift mad hver fredag, sammen med en voksen. Det er mad som serveres istedet for madpakken, og kan være alt ligefra: pasta m. kødsovs, grovboller m. pålæg, kylling m. ris, farsbrød m. ovnkartofler….

I alt mad, både eftermiddags og fredagsmad, appellere vi til at man øver sig i at smage på nyt. For nogle børn er dette svært, næsten grænseoverskridende – for andre går det nemmere. Vi forsøger at presse let på, så barnet hele tiden oplever at det flytter sig, og kan lide mere i dag end det kunne igår.

 

Legetøj:

Det er okay at have en bamse eller lidt andet legetøj med, mange børn finder tryghed i at have noget med hjemmefra. For os er det vigtigt at barnet er indstillet på at dele sit legetøj og at det kan være i barnets røde kasse. Barnet har selv ansvar for at passe på det, og som så meget andet er det godt hvis der er navn på.

Pris:

Hvad koster det at have sit barn gående i Trunderup Børnehave??

Vi følger de kommunale takster.

Derudover vil der komme forældrebetaling til eftermiddagsmad, koloni, solcreme og svømning.

 

Påklædning:

Se afsnit om garderobe.

Generelt er det en god ide´at ens børnehave barn har tøj på i børnehave som man kan bevæge sig i, som må blive beskidt, som er nemt for barnet at tage af/på – evt uden svære knapper.
Desuden har vi en regel om kun at gå i sutsko, når vi er indendørs, dette gælder primært i efterår og vinter månederne.

 

Samarbejdspartnere:

 

  • de lokale dagplejere – både kommunale og private
  • opvækst og Læring i Faaborg Midtfyn Kommune i form af :PP konsulenter og sagsbehandlere
  • Trunderup Friskole.
  • den kommunale sundhedstjeneste i form af: Sundhedsplejerske, Ergoterapeut, Fysioterapeut, Tale/høre konsulent
  • bopæls kommunen
  • omkringliggende børnehaver
  • valgmenighedspræsten, som forestår den årlige julegudstjeneste

 

Skadestuen:

Hvis jeres barn kommer til skade og vi vurdere at det har brug for at blive tilset af en læge, ringer vi altid til forældre. Derefter er det barnets forældre som tager stilling til det videre forløb.

I tilfælde at vi ikke kan få fat i forældre eller 3. kontakt person – søger vi naturligvis for at barnet kommer til læge eller skadestue. I dette tilfælde sender vi en voksne med, som barnet er tryg ved – den voksne bliver hos barnet ind til barnets forældre er an kommet.

Sommerfest:

Sommerfesten holdes i den sidste skole uge, denne aften er der forskellig underholdning og ‘før skole’ børnene trylles om til skole børn, der grilles og spiste egen medbragt mad og hygges på tværs.

Sygdom:

I forbindelse med sygdom, beder vi jer om at give besked til børnehaven. I skal ringe til børnehaven gerne inden kl 9, vi vil også gerne vide hvad jeres barn fejler. Er jeres barn syg mere end en dag, er det kun nødvendigt at ringe den første dag. Kommer barnet ikke den efterfølgende dag – gå vi ud fra det er fortsat er sygt.

Når barnet er frisk og kan klare en normal børnehave hverdag, kan det komme i børnehave igen. Men husk at det er en god ide´med en dag ekstra hjemme – både af hensyn til de andre børn/voksne, men også for at jeres barn kan komme helt til hægterne igen.

Har vi børn som bliver syge i løbet af dagen, ringer vi efter forældrene så barnet kan blive hentet hjem. Vi tager ikke temperatur på barnet – men kigger på barnet og laver en vurdering af om barnet har bedre af, at være hjemme end i børnehaven.

Har vi børn som ind imellem har meget svære dage, hvor de kan have svært ved at klare en normal dag – uden gentagende vanskeligheder/konflikter. Laver vi aftale med forældrene om at det pågældende barn kan blive hentet tidligere for at hjælpe barnet til ro – det er altid en vurdering og aftales mellem personalet og forældre.

 

Svømning:

I vintermånederne er de ældste børnehavebørn ca. 10 gange i svømmehallen. Forældrene til børnene betaler et minimalt beløb for dette til dækning af transport og svømmehallen.

 

Transport:

I forbindelse med transport ud af huset, bruges ofte private biler til dette. Alle børn er naturligvis fastspændt i godkendte autosæder/autostole.

 

Åbningstider:

Trunderup Børnehave har åbnet fra 6.15 – 16.30 mandag – torsdag og 6.15-16 om fredagen. Vi holder lukket fredag efter Kristi Himmelfart og i uge 29-30 om sommeren.