Sorgplan
Trunderup Friskole og Børnehave
Sorgplan
Trunderup Friskole og Børnehave
- Hvis et barn eller en ansat dør
- Den medarbejder, der først får kendskab til dødsfaldet, kontakter lederen
- Lederen informerer alle ansatte i skole og børnehave, samt andre relevante personer
- Skolelederen eller afdelingsleder i børnehaven kontakter hjemmet:
Afklaring i forhold til hvad der er sket
Afklaring i forhold til om der er noget, skolen eller børnehaven kan hjælpe med for at støtte hjemmet (evt. ved søskende)
Afklaring i forhold til begravelse, blomster og hvem deltager
- Alle hjem informeres om dødsfaldet
- Der flages på halv
Skoledagen:
- Skoleleder fortæller om hændelsen til morgensang
- Mindestund: Sange og stearinlys, evt et minuts stilhed til minde om den døde
- Klasselærer (+ evt. en ekstra voksen) har som minimum den første time med den berørte klasse, evt. hele skoledagen
- Det sikres at ingen børn fra klassen (skolen) kommer hjem til et tomt hus efter skole
Børnehavedagen:
- Afdelingsleder er til stede i det omfang det skønnes nødvendigt, evt. hele dagen
- Der holdes samling, hvor børnene informeres om dødsfaldet i et børnevenligt sprog
- Der sættes tid og personale af til forældresamtaler i løbet af dagen
Hvis dødsfaldet sker i en ferie:
- Den medarbejder, der først får kendskab til dødsfaldet, kontakter lederen
- Lederen orienterer øvrige personale i både skole, børnehave og SFO og øvrige relevante personer, og sender blomster med kondolenceskrivelse til familien
- Lederen kontakter desuden hjemmet
- Aftaler om blomster ved begravelse/bisættelse og hvem der deltager
- Skriftlig information til alle forældre
- En evt. mindestund arrangeres den første dag umiddelbart efter ferien
- Det tidligere skitserede forløb for skoledagen og børnehavedagen foregår også fra den første dag efter ferien
- Når en elev mister forældre eller søskende
- Den medarbejder, der først får kendskab til dødsfaldet, kontakter lederen
- Lederen kontakter det øvrige personale, og andre relevante personer informeres om dødsfaldet, afhængigt af situationen
Blomster med personlig hilsen sendes til hjemmet
- Klasselærer eller leder kontakter elevens hjem for at få afklaring på:
Hvilke oplysninger må/må ikke videregives til personale og børn
Familiens forventning til skolen/børnehaven: Begravelse/bisættelse og efterfølgende sorgarbejde for barnet
Skriftlig information til alle forældre
I skolen/klassen/børnehaven:
- Hvis der er behov for det, laves dagen til en klasselærerdag. Kan klasselæreren ikke være til stede skal det være en anden person der er nært tilknyttet klassen
- Der tales med klassen om, hvordan de kan forholde sig til den berørte elev
- I børnehaven tages der udgangspunkt i det allerede skrevne
Efterfølgende – uanset om der er tale om at man har mistet en kammerat eller en pårørende:
- Barnet tilbydes samtaler med pædagog, klasselæreren og/eller sundhedsplejersken
- Generelt arbejde på klassen og i børnegruppen i forhold til sorg/krise
- Ved skilsmisse, alvorlig sygdom eller andre kaossituationer
- Den medarbejder, der først får kendskab til situationen, orienterer resten af personalet og evt. andre relevante personer
- Klasselæreren eller afdelingsleder i børnehave kontakter hjemmet for at afklare:
- Hvad skal gøres?
- Hvem skal orienteres?
- Hvilken rolle skal/kan skolen eller børnehaven tage på sig
- Aftalen skal også omfatte en plan for orientering af kammerater
Sorgplanen er udarbejdet i 2018.
Sorgplanen revideres én gang om året.
Revideret i januar 2019
Sidst revideret april 2021
————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–
Trunderup Friskole og Børnehaves antimobbestrategi / trivselsplan
Vi kalder vores antimobbestrategi for trivselsplan, fordi trivsel for alle er vores fokus.
Mål
At skabe trivsel for alle.
Forebyggende aktiviteter
- Morgensangsmakkere
- Aktiviteter på tværs af grupper, klasser og alder
- Fælles arrangementer og aktiviteter for alle børn og forældre, skolekreds, hvor formålet er at lære hinanden at kende
- Fælles lejrture og koloni
- Fælles ekskursioner
- Fokus på at invitere hinanden med
- Dannelse af grupper med fokus på trivslen i klassen/børnehaven
- Faste pladser til morgensang og i klasserne
- Tæt samarbejde med forældrene
- Klare forventninger om gensidigt samarbejde, hvor skole/børnehave og forældre kontakter hinanden ved bekymringer
- Tæt samarbejde mellem skole, SFO og børnehave
- Fokus på digital dannelse
- Nærvær og tryghed
- Vi vægter retten til at være forskellig
- De voksne er gode rollemodeller
- Vi holder en trivselsdag hvert år, hvor vi har fokus på flere aspekter af trivslen herunder børnefællesskaber, mobning etc
- Vi inddrager elevrådet i trivselsarbejdet
- Vi inddrager forældrerådene i at arrangere sociale arrangementer for klasserne og børnehavebørnene
- Vi er en lille friskole og børnehave, hvor alle kender alle
- Er der behov for at styrke det sociale fællesskab og rummeligheden i klasserne kan vi fx igangsætte vi lege- og/eller spisegrupper
Håndtering af mobning
- Vi giver os god tid til at tale med børnene og hjælpe dem til at løse konflikter
- Vi kontakter hjemmet med det samme, og vi forventer at hjemmet kontakter os ved den mindste bekymring
- I samarbejde skaber vi dialog
- Vi taler med klassen/gruppen og de involverede og forsøger at skabe trygge rammer for dialog
- Vi laver konkrete handleplaner for det enkelte barn i forhold til mobning og trivsel, samt klasse-trivsels-retningslinjer
- Vi søger rådgivning hos kolleger og andre professionelle samarbejdspartnere
- Hvis det er nødvendigt, kan vi hente udefrakommende ressourcepersoner ind
Forankring og formidling
Forankring:
- Vi har et fast punkt på personalemøderne, hvor vi har fokus på børnenes trivsel
- Skolen afholder hvert år en trivselsdag eller trivselsperiode, hvor der bliver sat fokus på at skabe trygge fællesskaber på tværs af hele skolen
- Trivsel er fast emne på forældremøder
- Forældrerådene står for forskellige arrangementer og aktiviteter for børn og forældre i løbet af skoleåret
Formidling:
- Trivselsplanen bliver gjort tilgængelig på skolens hjemmeside
- Forældre til nye elever på skolen bliver informeret om trivselsplanen, når eleven starter
Næste revidering
- Vi reviderer trivselsplanen én gang om året
Udarbejdet og revideret af trivselsudvalget i efteråret 2018
Revideret i marts 2019
Senest revideret april 2021