Sorgplan
Trunderup Friskole og Børnehave

 

Sorgplan

Trunderup Friskole og Børnehave

  1. Hvis et barn eller en ansat dør 
  • Den medarbejder, der først får kendskab til dødsfaldet, kontakter lederen
  • Lederen informerer alle ansatte i skole og børnehave, samt andre relevante personer
  • Skolelederen eller afdelingsleder i børnehaven kontakter hjemmet:

Afklaring i forhold til hvad der er sket

Afklaring i forhold til om der er noget, skolen eller børnehaven kan hjælpe med for at støtte hjemmet (evt. ved søskende)

Afklaring i forhold til begravelse, blomster og hvem deltager

  • Alle hjem informeres om dødsfaldet
  • Der flages på halv

Skoledagen: 

  • Skoleleder fortæller om hændelsen til morgensang
  • Mindestund: Sange og stearinlys, evt et minuts stilhed til minde om den døde
  • Klasselærer (+ evt. en ekstra voksen) har som minimum den første time med den berørte klasse, evt. hele skoledagen
  • Det sikres at ingen børn fra klassen (skolen) kommer hjem til et tomt hus efter skole

Børnehavedagen:

  • Afdelingsleder er til stede i det omfang det skønnes nødvendigt, evt. hele dagen
  • Der holdes samling, hvor børnene informeres om dødsfaldet i et børnevenligt sprog
  • Der sættes tid og personale af til forældresamtaler i løbet af dagen

    Hvis dødsfaldet sker i en ferie:

  • Den medarbejder, der først får kendskab til dødsfaldet, kontakter lederen
  • Lederen orienterer øvrige personale i både skole, børnehave og SFO og øvrige relevante personer, og sender blomster med kondolenceskrivelse til familien
  • Lederen kontakter desuden hjemmet
  • Aftaler om blomster ved begravelse/bisættelse og hvem der deltager
  • Skriftlig information til alle forældre
  • En evt. mindestund arrangeres den første dag umiddelbart efter ferien
  • Det tidligere skitserede forløb for skoledagen og børnehavedagen foregår også fra den første dag efter ferien
     
  1. Når en elev mister forældre eller søskende
  • Den medarbejder, der først får kendskab til dødsfaldet, kontakter lederen
  • Lederen kontakter det øvrige personale, og andre relevante personer informeres om dødsfaldet, afhængigt af situationen
    Blomster med personlig hilsen sendes til hjemmet
  • Klasselærer eller leder kontakter elevens hjem for at få afklaring på:
    Hvilke oplysninger må/må ikke videregives til personale og børn
    Familiens forventning til skolen/børnehaven: Begravelse/bisættelse og efterfølgende sorgarbejde for barnet
    Skriftlig information til alle forældre

I skolen/klassen/børnehaven:

  • Hvis der er behov for det, laves dagen til en klasselærerdag. Kan klasselæreren ikke være til stede skal det være en anden person der er nært tilknyttet klassen
  • Der tales med klassen om, hvordan de kan forholde sig til den berørte elev
  • I børnehaven tages der udgangspunkt i det allerede skrevne

Efterfølgende – uanset om der er tale om at man har mistet en kammerat eller en pårørende:

  • Barnet tilbydes samtaler med pædagog, klasselæreren og/eller sundhedsplejersken
  • Generelt arbejde på klassen og i børnegruppen i forhold til sorg/krise
  1. Ved skilsmisse, alvorlig sygdom eller andre kaossituationer
  • Den medarbejder, der først får kendskab til situationen, orienterer resten af personalet og evt. andre relevante personer
  • Klasselæreren eller afdelingsleder i børnehave kontakter hjemmet for at afklare:
  • Hvad skal gøres?
  • Hvem skal orienteres?
  • Hvilken rolle skal/kan skolen eller børnehaven tage på sig
  • Aftalen skal også omfatte en plan for orientering af kammerater

Sorgplanen er udarbejdet i 2018.

Sorgplanen revideres én gang om året.

Revideret i januar 2019

Sidst revideret april 2021

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

 

Trunderup Friskole og Børnehaves antimobbestrategi / trivselsplan

 

Vi kalder vores antimobbestrategi for trivselsplan, fordi trivsel for alle er vores fokus.

 

Mål

At skabe trivsel for alle.

 

Forebyggende aktiviteter

  • Morgensangsmakkere
  • Aktiviteter på tværs af grupper, klasser og alder
  • Fælles arrangementer og aktiviteter for alle børn og forældre, skolekreds, hvor formålet er at lære hinanden at kende
  • Fælles lejrture og koloni
  • Fælles ekskursioner
  • Fokus på at invitere hinanden med
  • Dannelse af grupper med fokus på trivslen i klassen/børnehaven
  • Faste pladser til morgensang og i klasserne
  • Tæt samarbejde med forældrene
  • Klare forventninger om gensidigt samarbejde, hvor skole/børnehave og forældre kontakter hinanden ved bekymringer
  • Tæt samarbejde mellem skole, SFO og børnehave
  • Fokus på digital dannelse
  • Nærvær og tryghed
  • Vi vægter retten til at være forskellig
  • De voksne er gode rollemodeller
  • Vi holder en trivselsdag hvert år, hvor vi har fokus på flere aspekter af trivslen herunder børnefællesskaber, mobning etc
  • Vi inddrager elevrådet i trivselsarbejdet
  • Vi inddrager forældrerådene i at arrangere sociale arrangementer for klasserne og børnehavebørnene
  • Vi er en lille friskole og børnehave, hvor alle kender alle
  • Er der behov for at styrke det sociale fællesskab og rummeligheden i klasserne kan vi fx igangsætte vi lege- og/eller spisegrupper

 

Håndtering af mobning

  • Vi giver os god tid til at tale med børnene og hjælpe dem til at løse konflikter
  • Vi kontakter hjemmet med det samme, og vi forventer at hjemmet kontakter os ved den mindste bekymring
  • I samarbejde skaber vi dialog
  • Vi taler med klassen/gruppen og de involverede og forsøger at skabe trygge rammer for dialog
  • Vi laver konkrete handleplaner for det enkelte barn i forhold til mobning og trivsel, samt klasse-trivsels-retningslinjer
  • Vi søger rådgivning hos kolleger og andre professionelle samarbejdspartnere
  • Hvis det er nødvendigt, kan vi hente udefrakommende ressourcepersoner ind

 

Forankring og formidling

Forankring:

  • Vi har et fast punkt på personalemøderne, hvor vi har fokus på børnenes trivsel
  • Skolen afholder hvert år en trivselsdag eller trivselsperiode, hvor der bliver sat fokus på at skabe trygge fællesskaber på tværs af hele skolen
  • Trivsel er fast emne på forældremøder
  • Forældrerådene står for forskellige arrangementer og aktiviteter for børn og forældre i løbet af skoleåret

Formidling:

  • Trivselsplanen bliver gjort tilgængelig på skolens hjemmeside
  • Forældre til nye elever på skolen bliver informeret om trivselsplanen, når eleven starter

 

Næste revidering

  • Vi reviderer trivselsplanen én gang om året

 

Udarbejdet og revideret af trivselsudvalget i efteråret 2018

Revideret i marts 2019

Senest revideret april 2021