Vi har ikke så sent fri som de andre skoler – men vi lærer lige så meget –
Hans 9.kl
Trunderup Friskole og Børnehaves værdigrundlag
Vi betragter hvert eneste menneske som en dyrebar skabning, som har sit eget værd, og som kun kan virkeliggøre sit liv i fællesskab med andre.
Skolens værdigrundlag tager udgangspunkt i den Grundtvig-Koldske skoletanke og tradition, om at man skal oplives før man kan oplyses.
Med nutidens ord: Der skal livsglæde, motivation og tro på sig selv til for at kunne lære for livet.
På Trunderup Friskole og Børnehave giver vi vores børn rødder og vinger.
Mål:
-
- At vores børn ved noget, kan noget og vil noget
- At vores børn bliver rustet til fremtiden med gode faglige og sociale kompetencer, på et solidt fundament af menneskelig dannelse
Vejen vi går:
I dagligdagen tager undervisningen, livet i børnehaven og samarbejdet med forældrene udgangspunkt i nedenstående overskrifter:
Forpligtende fællesskab
For os betyder det:
- At børnene lærer at tage ansvar for sig selv og andre, udvikler social forståelse, respekt, tillid og kommunikative evner
- At forældrene møder børnehaven og skolen med ærlighed, respekt, tillid og aktiv deltagelse
- At personalegruppen skaber en genkendelig struktur, hvor det er de voksne, der sætter rammerne i hverdagen og tør gå forrest. De møder med engagement, troværdighed, respekt og tillid
Dannelse, herunder, faglig, personlig og social dannelse.
For os betyder det:
- At det er ethvert menneskes pligt at udnytte sit potentiale bedst muligt og det er skolens og hjemmets opgave at få det til at lykkes
- At vi tænker fagligheden ind i alt vi foretager os med børnene
- At hverdagen og undervisningen skal udvikle lysten og evnen til at lære
- At afgangseleverne skal være rustet til at gribe livet i alle dets utallige former
- At vi fremmer og opmuntrer til handlekraft, positivitet og videbegærlighed. Vi værdsætter kritisk sans og fantasifulde selvstændige mennesker
- At eleverne gennem demokratiske processer udvikler samarbejdsevner samt empati og indlevelsesevne
Tryghed, tydelighed og tætte relationer.
For os betyder det:
- At vi møder hvert barn med empati, anerkendelse og nærvær, så barnet kan udvikle livsglæde og føle sig værdsat. Den gode, anerkendende dialog mellem den voksne og barnet er grundlæggende i undervisningen og i livet på skolen
- At vi giver barnet trygge og forudsigelige rammer, hvorfra det nye og ukendte kan afprøves og tilegnes
Værdigrundlag 2018
Værdigrundlag, redigeret 2019